چاه ها انواع مختلفی دارند که در اینجا به آنها میپردازیم.




انواع چاه و روش های حفر آنها

چاه های دستی

این چاه ها معمولا در گذشته استفاده میشده و امروزه کمتر کسی وجود دارد که از این نوع چاه ها آن هم بصورت دستی حفر نماید. از چاه های دستی بیشتر در روستاها استفاده می شده و هنوز هم در برخی از روستا ها وجود دارد و برای مصارف شرب و یا آب دادن به دام از آنها استفاده می کنند.

این چاه ها را با استفاده از ابزارهای ابتدایی مثل بیل و کلنگ حفر می کنند و تا جایی که به سطوح آب زیر زمینی برسند زمین را می کنند و یا مقداری بیشتر از آن حفر می کنند.

حفر بیشتر در چاه های دستی بسیار مشکل است و با دردسرهای زیادی همراه می باشد به همین دلیل سعی می شود در جایی چاه را حفر کنند که عمق برخورد به آب زیرزمینی بیشتر از 5 متر تا 40 متر نباشد.

چاه های نیمه عمیق

چاه های بسیاری هستند که نیمه عمقی نامیده می شوند مثل:

  1. چاه های که بصورت دستی کنده می شوند.
  2. چاه هایی که عمق آنها حداکثر تا 30 الی 32 متر باشد.
  3. چاه هایی که تا اولین سفره آب زیرزمینی کنده می شوند.
خیلی از مردم می گویند چاه هایی که کیفیت آب زیرزمینی آنها تغییر نکند چاه نمیه عمیق هستند و برخی دیگر بر این باورند که چاه هایی نمیه عمیق هستند که عمق آنها بیشتر از 100 متر نباشد.

چاه های عمیق

چاه هایی که عمق زیادی دارند و با دستگاه های مخصوص حفاری حفر می شوند، چاه های عمیق نام دارند.

این چاه ها بیشتر برای مصارف کشاورزی استفاده می شوند و عمق آنها برای رسیدن به سفره های زیرزمینی بسیار بالاست.

قطر این چاه ها متفاوت است و امکان دارد از 12 تا 18 اینچ متفاوت باشد.

این نوع چاه ها برعکس چاه های نیمه عمیق که به محض رسیدن به اولین سفره زیرزمینی حفرشان به پایان میرسد، میتوانند تا اعمقا بیشتر حفر شوند و تمام آبهای سفره های زیرزمینی را خارج نمایند.

ماشین های حفاری با ضربه های مداوم که معمولا به 50 تا 60 ضربه در دقیقه میرسند زمین را خرد و سست می کنند. موادی که سست و خرد شده اند را با دستگاهی به اسم گل کش خارج می کنند.

چاه های اکتشافی

همانطور که از نام این چاه ها پیداست برای اکتشاف حفر می شوند. در مناطقی که هیچ اطلاعاتی از سفره های آب زیرزمینی آنها در دسترس نیست، چاه های اکتشافی حفر می شوند تا اطلاعات دقیق تری را کارشناسی نمایند.

بهترین روش برای این کار حفر و پمپاژ چاه های اکتشافی برای بدست آوردن اطلاعات می باشد.

تنها مشکل این نوع چاه ها هزینه زیاد برای حفر و به دست آوردن اطلعات مورد نیاز آنهاست.

چاه ها گمانه

این نوه چاه هم شبیه به چاه اکتشافی است با این تفاوت که وقتی کارشناس هیچ اطلاعاتی از سفره های آب زیرزمینی یک منطقه ندارد و نمیداند موقعیت آب منطقه چگونه است، پیشنهاد حفر چاه های گمانه را میدهد.

زمانی که کارشناس مشکوک به وجود آب زیرزمینی باشد این کار انجام می شود.

چاه های پیزومتری

این چاه های برای مطالعه نوسان آب های زیزمینی حفر می نمایند. برای کم کردن هزینه حفر آنها، دهانه چاه حدودا 6 الی 10 اینچ کنده در نظر گرفته می شود.

اینچه که در حفر چاه های پیزومتری مورد توجه است، حفر چاه در سفره اصلی می باشد.

روش های حفر انواع چاه

  • حفاری ضربه ای
  • حفاری چرخشی
  • روش توربینی

دوشنبه 2 دی 1398
بؤلوملر :